Dancehall: Hudba na pozadí oblíbeného tance z Jamajky | 331 Dance Studio Olomouc

O autorovi článku

331 Dance Studio Olomouc

Jsme taneční škola v Olomouci, ale můžete se k nám přidat i v Praze. Tancujeme Street Dance a Contemporary Dance, věnujeme se ale i Fitness Dance. Organizujeme taneční kurzy pro děti i dospělé, taneční workshopy, open classy, soutěže, letní kempy i divadelní představení.

Článek byl aktualizován 14 října, 2022 .

Dancehall není jen taneční styl, ale také hudební žánr. Jakou má dancehall hudba historii i současnost? Kdo jsou nejpopulárnější interpreti?

Dancehall je známý a oblíbený taneční styl z Jamajky, který v dnešní době zařazujeme pod zastřešující pojem Street Dance. Tancuje se na hudbu se stejným názvem, tedy dancehall. A právě o dancehallu jako hudebním žánru bude dnes řeč. Jaká je jeho historie i současnost, kdo jsou nejznámější interpreti a produkuje někdo dancehall i v Česku?

Dancehall hudba a její historie

Dancehall je hudební žánr, který vznikl v 70. letech 20. století na Jamajce jako odnož reggae a nejvíce se rozmohl na přelomu tisíciletí. Mezi jeho klíčové prvky patří rozsáhlé používání jamajského patois, jež v textech najdeme častěji, než standardní angličtinu. V pozdější době jsou pro něj charakteristické texty o násilí, sexualitě a vystupování proti homosexuálům. V dnešní době jsou ale tyto texty už mnohem klidnější.

40. léta: První zmínky o dancehallu

První zmínky dancehallu se objevují ve 40. letech 20. století ve městě Kingston. V 60. letech v jamajském rádiu dominovala populární mainstreamová hudba produkovaná ve Velké Británii, která jamajské nahrávky přehlušila. A i když byl o tyto jamajské nahrávky obrovský zájem, většina z nich byla považována za nezpůsobilé pro hraní v rádiu a některé z nich byly dokonce zakázány.

Dancehall hudbě i tanci daly název tančírny

Pokud si člověk tedy chtěl poslechnout lokálně produkovanou hudbu, musel chodit na taneční zábavy pod širým nebem nebo do velkých hal, kde byly pořádány díky sound-systémům. Tato místa se nazývala „dance halls“ (tančírny). Díky tomuto prostředí tak lokálně produkovaná hudba získala svůj název, který si nese do dneška, i když se už pořádá vesměs všude. Otevřenost, prostornost a mobilní povaha tohoto hudebního žánru umožnila účinkujícím přijít až k lidem, jež mohli slyšet nejnovější písně od populárních umělců.

Jak čas postupoval, umělci, kteří předtím písně dodávali a přehrávali, se stali těmi, na které lidé přišli, aby si poslechli jejich vlastní originální hudbu. Extrémní hlasitost a nízké basové frekvence sound-systémů zařídily, aby lidé vibrace zvuku prvně cítili a až následně je slyšeli. Tímto způsobem tak byl definován nový hudební zážitek.

70. léta: Sociální otřes na Jamajce

Změna socialistické vlády Michaela Manleyho (Lidová národní strana) na konci 70. let, kdy se k vládě dostal Edward Seagy (Jamajská labouristická strana), se odrazila i v hudbě. Mezinárodně orientované kořeny reggae se v tom čase zaměřily více na místní spotřebu v souladu s hudbou, kterou Jamajčané poslouchali. Texty a témata o sociální nespravedlivosti, repatriace a hnutí Rastafari tak nahradily texty o tanci, násilí, sexualitě a vystupování proti homosexuálům.

I když se Jamajkou prohnal sociální otřes, jenž přinesl revolučního ducha, rádio i přesto zůstalo stále velmi konzervativní a nedokázalo hrát novou lidovou hudbu. Tak přišly na řadu sound-systémy, které byly schopny tuto mezeru zaplnit onou chtěnou hudbou, která průměrného Jamajčana začala více zajímat.

První známí interpreti dancehall music

V 70. letech 20. století začala nacházet oblibu mezi lidmi jména jako Big Youth nebo U Roy. Ve stejnou dobu producent Don Mais začal přepracovávat staré rytmy ve studiu One Studios společně s kapelou Roots Radics. Tato kapela později pokračovala ve spolupráci s Henrym „Junjo“ Lawesem. Společně tak vytvořili několik klíčových nahrávek raného dancehallu jakými jsou – „Roots Spalshdown“, „This Morning“, „Your Teeth“, atd.

Díky těmto a mnoha dalším hudebním nahrávkám se hlavními hvězdami stali Barrington Levy, Frankie Paul či Junior Red. Dále se v rané éře proslavili Don Carlos, Al Campbell nebo Triston Palma.

Jedním z nejúspěšnějších hudebních umělců té doby se stal i Yellowman. Byl prvním DJ, který podepsal smlouvu s velkou americkou nahrávací společností Columbia Records a určitou dobu se na Jamajce těšil tak velké popularit, že pomalu konkuroval i světoznámému hudebníkovi Bobu Marleymu.

80. a 90. léta: Ženské hvězdy dancehallu

Začátek 80. let do dancehallového žánru přinesl jedny z prvních ženských hvězd, kterými byly umělkyně jako Lady G, Sister Nancy, Diana King, Lady Saw. Od konce 90. let se přidala další známá ženská jména: Spice, Macka Diamond, atd.

Od 90. let se s malou pomocí zvuku začal využívat „sweet sing“ nebo tzv. falzetový hlas. Za jeho využívání ve svých singlech se tak stali populárními Pichners, Sanchez, Admiral Tiber, Cocoa Tea a další.

Jamajka tak začala být jednou z prvních kultur, která byla průkopníkem konceptu remixování. Největší hit, singl „Under me Sleng Teng“, z roku 1985 vzešel od Wayna Smithe. Jednalo se o první zcela digitální píseň a první digitální rytmus v reggae, jež byl vytvořen za pomoci digitální klávesnice. Tento hit byl následně použit do pro více než 200 dalších nahrávek, které díky němu vznikly a taktéž díky němu vznikla nová generace umělců. Mezi ně se řadí jména jako Beenie Man, Capleton a Sean Paul.

Díky konceptu remixu se začaly recyklovat starší rytmy z konce 60. Let, kdy se Dancehall hudba teprve rozvíjela. Sugar Minott, umělec, jež je považován za původce tohoto trendu, namluvil ke starým singlům nové texty přes One Studios.

Dancehall hudba po roce 2000: Z Jamajky do celého světa

Jak šla technologie rapidně dopředu, společně s ní zažilo progres vše, co s ní souviselo, včetně hudby. Sound-systém a vývoj dalších hudebních technologií silně ovlivnil dancehall, i když už předtím tento žánr začal být digitalizován. Dancehall původně byl hudbou, která se nevysílala z rádia. A hudba se musela dostat tam, kam se rádio nedostalo.

Obyvatelé Jamajky byli často venku bez rádií nebo si jej nechtěli kupovat. Sound-systémy tedy umožnili lidem poslouchat hudbu, o kterou stáli, aniž by si museli rádio kupovat. Díky takové poptávce kultura dancehallu rostla a společně s ní, ruku v ruce, se zdokonalovalo používání technologií a sound-systémů.

Začátek 21. století byl pro dancehall takovým obrozením. Znovu si získal svou popularitu, ale už nejen na Jamajce, ale také ve Spojených státech, Kanadě, Austrálii a v západních zemích Evropy. Sean Paul se svým hitem „Get Busy“ z roku 2003 dosáhl prvního místa v americkém žebříčku Billboard Hot 100 a byl vůbec prvním dancehallovým singlem, který tohoto umístění dosáhl.

Postupem času se dancehall začal vyznačovat strukturami, které jsou zcela běžné v populárních mainstreamových písních. Začal se v nich vyskytovat často opakovaný refrén, libozvučné melodie a texty začaly obsahovat méně vulgarismu a násilí.

Komerční úspěch dancehall hudby po roce 2010

Po roce 2010 se dancehall dostává do popředí komerčních úspěchu a to především díky Rihanně a její písní „Work“ nebo Drakea a jeho singlům „One Dance“ a „Controlla“. Nejde o dancehallové songy, jsou to ale komerčně velmi úspěšné singly, pro které byla právě dancehall hudba velkou inspirací.

Postupem času tento hudební žánr začal inspirovat více západních umělců. Je velmi populární v USA, v Evropě (především ve Francii), jeho domovinou a hlavním místem je ale stále Jamajka.

V České republice se hudební žánr dancehall moc neuchytil (na rozdíl od tanečního stylu), většina hudebních umělců zůstala spíše u reggae. Dancehall je tedy v České republice doménou spíše tanečníků a tanečnic, kteří se snaží ony dancehallové rytmy dostat do svého těla a co nejvíce je prožívat.

Dancehall jako tanec

Jak jsme už několikrát zmínili, dancehall není jen hudba, ale také tanec, který se na tento hudební žánr tancuje. Taneční styl Dancehall je charakteristický svou energičností, smyslností a nezkrotným sexuálním nábojem. Je plný dynamiky a vyzývavosti. Z velké části čerpá z techniky izolovaných pohybů pánve a boků, používá techniku zvanou afroshake. V Česku je v posledních letech velmi oblíbený a zařadil se tak vedle Hip Hopu, House Dance, Poppingu a Lockingu mezi nejoblíbenější pouliční taneční styly.

Na dancehall hudbu často tancujeme i v 331 Dance Studiu Olomouc, v tanečních kurzech pro teenagery a dospělé, ale částečně i v tanečních kurzech pro děti. Vyzkoušet to můžete na vlastní kůži, naše taneční lekce jsou otevřené všem bez ohledu na taneční zkušenosti.

Zaujal vás článek? Pošlete ho dál! Budeme rádi :-)

Zařazení článku

Rubrika: 

Tipy na podobné články