O autorovi článku

331 Dance Studio Olomouc

Jsme taneční škola v Olomouci, ale můžete se k nám přidat i v Praze. Tancujeme Street Dance a Contemporary Dance, věnujeme se ale i Fitness Dance. Organizujeme taneční kurzy pro děti i dospělé, taneční workshopy, open classy, soutěže, letní kempy i divadelní představení.

Článek byl aktualizován 19 ledna, 2021 .

Jaký je tanec z pohledu školství? A proč na něj není nahlíženo stejně jako na cizí jazyk, matematiku nebo třeba hudební výchovu?

Děti sice mají zrovna prázdniny, my se ale i tak budeme dnes věnovat škole. Dnešním článkem si totiž dovolíme citovat Sira Kena Robinsona, profesora na univerzitě ve Warwicku (Velká Británie), který radí vládám, korporacím, vzdělávacím systémům a některým předním světovým kulturním organizacím.

Právě on totiž vystoupil v rámci oslav Londýnské školy současného tance s překvapivým tématem „Proč je tanec stejně důležitý jako matematika ve škole“. Tato přednáška zaujala natolik, že byla zařazena mezi tzv. TED Ideas (myšlenky, které stojí za to šířit). Kromě toho se dočkala také knižního vydání. My vám dnes zprostředkujeme alespoň část myšlenek pana Robinsona. Budete s nimi souhlasit?

TED (zkratka ze slov „Technology, Entertainment, Design“, nověji vykládaná jako „Thinkers, Enablers, Doers“) je každoroční konference a platforma postavená kolem hesla „myšlenky hodné šíření“ (ideas worth spreading).

Jádrem a nejznámějším výstupem TEDu jsou tzv. TED Talks, záznamy z vystoupení, ke kterým jsou zváni hosté z různorodých oblastí vědy, techniky, umění, designu, politiky, vzdělání, kultury, byznysu, ale i občanští aktivisté a lidé, jejichž životní příběh může ostatní inspirovat.

Mezi přednášejícími dosud byli i laureáti Nobelovy ceny, osobnosti z korporátního světa, ale i politici jako Bill Clinton nebo Al Gore.

Tanec by měl mít ve školách stejný status jako matematika, věda a jazyk

Hlavní myšlenka celé přednášky se soustředila na to, že tanec (a fyzická aktivita všeobecně) by ve školách neměla být podřazena jiným, tzv. hlavním předmětům. Jedině tak by totiž bylo vzděláváno dítě jako celek. Sir Ken Robinson mluví o stejném významu tance a ostatního umění, jazyků, matematiky a vědy ve všeobecné výchově každého dítěte.

Co je to vlastně tanec? Jedná se o vyjádření pocitů a myšlenek prostřednictvím pohybu. Tanec nikdo nevynalezl. Je hluboko v srdci každé kultury, je součástí lidstva. Zahrnuje množství žánrů, stylů, tradic a neustále se vyvíjí. Může mít několik rolí od rekreačních až po posvátné.

To, že se tanec ve školách téměř nevyskytuje, je z velké míry zapříčiněno tím, že je inteligence spojována hlavně s verbálními a matematickými úvahami. Přitom dle studie, kterou v uplynulých letech provedli Charlotte Svendler Nielsen a Stephanie Burridge, má tanec přímý vliv na inteligenci a úspěch u lidí všech věkových skupin. Tanec navíc může pomoci obnovit radost a stabilitu v problémových životech a zmírnit napětí ve školách způsobené násilím a šikanováním.

Sociální a ekonomické výhody tance

Taneční vzdělávání má také významné výhody pro sociální vztahy studentů, zejména mezi pohlavími a věkovými skupinami. Mnoho forem tance je totiž neodmyslitelně společenských. Je u nich potřeba budovat vzájemnou spolupráci, pracovat na synchronizaci a empatii spojenou s přímým fyzickým kontaktem. Při hodnocení školních tanečních lekcí v New Yorku 95% učitelů uvedlo, že se díky tanci velmi zlepšila ochota studentů vzájemně spolupracovat na dalších školních aktivitách.

Za zmínku stojí také ekonomické výhody tance. Právě díky němu totiž prezentujeme mnoho osobních vlastností, které zaměstnavatelé považují za nezbytné pro dobrou spolupráci v pracovním týmu. Uvést do životopisu tanec mezi koníčky může být tedy velmi nápomocné pro přijetí k novému zaměstnavateli.

Většině dětí ve veřejných školách v USA se dostává nějaké vzdělání v oblasti hudebního a výtvarného umění. Tanec je ovšem často neprávem považován za něco podřadného, proto mu většinou zdaleka není věnováno tolik prostoru (pokud se tanci ve školách vůbec nějaký čas věnuje). Často se setkáváme s tvrzením, že umění (včetně tance) je jen pro nadané a talentované děti. My už ale dnes víme, že umění má prospěch všem bez ohledu na jejich profesní dráhu. Matematiku se ve škole také učí všichni. A kolik lidí ji pak využije ve svém profesním životě?

Sir Ken Robinson je britský spisovatel, pedagog a mezinárodně působící poradce pro vzdělávání. Ve svých dílech a přednáškách zdůrazňuje význam představivosti a tvůrčího přístupu v učení, které podle něj tradiční vzdělávací systémy v dětech naopak potlačují. Za svou práci získal řadu ocenění.

Jak je to v ČR

Sir Ken Robinson se pochopitelně zabýval situací především ve Velké Británii a USA. Česká republika na tom ale příliš jinak není. Škola, na které by se pravidelně vyučoval tanec (kromě těch specializovaných) tu není. Občas se tu a tam v rámci tělocviku zařadí pro zpestření nějaká taneční lekce (nejoblíbenější je pro tyto účely Street Dance), ale to je všechno.

Naštěstí v ČR existuje mnoho tanečních škol, skupin nebo kroužků, kde se děti tancovat mohou v rámci svých mimoškolních aktivit naučit. Např. 331 Dance Studio Olomouc má na výběr množství kurzů se zaměřením na pouliční (Street Dance) nebo moderní (Contemporary Dance) tanec. Kurzy jsou určeny pro úplné začátečníky i pokročilé tanečníky, navíc se hlásit nemusí jen děti školou povinné. Z nabídky si vyberou i předškoláci nebo pracující. Kompletní výběr kurzů najdete tady.

Právě probíhá zápis nových tanečníků do 331 Dance Studia Olomouc!
Klikněte pro více informací.

Zaujal vás článek? Pošlete ho dál! Budeme rádi :-)

Zařazení článku

Tipy na podobné články