Street Dance lektor Martin: Jak Covid-19 ovlivňuje taneční aktivity pro děti?

O autorovi článku

331 Dance Studio Olomouc

Jsme taneční škola v Olomouci, ale můžete se k nám přidat i v Praze. Tancujeme Street Dance a Contemporary Dance, věnujeme se ale i Fitness Dance. Organizujeme taneční kurzy pro děti i dospělé, taneční workshopy, open classy, soutěže, letní kempy i divadelní představení.

Článek byl aktualizován 23 března, 2021 .

Taneční aktivity pro děti přešly letos už podruhé na online výuku. Jak situaci vnímá Martin, lektor Street Dance v 331 Dance Studiu Olomouc?

Pohybové a taneční aktivity pro děti vs COVID-19

Rok 2020 poznamenal celosvětový boj s pandemií koronaviru COVID-19. Ten se bohužel nevyhnul ani tanečníkům, a tak v rámci vládních opatření byly hned dvakrát přerušeny veškeré pohybové i taneční aktivity pro děti. Zrušení prezenční formy tréninků se nevyhnuly ani taneční kroužky v 331 Dance Studiu Olomouc zaměřené na Street Dance a Contemporary Dance. Stejně jako na jaře i na podzim roku 2020 musely všechny taneční lekce přejít do režimu tzv. distanční výuky, tedy na online formu.

Jak celou situaci vnímají lektoři? Je pro ně online forma tanečních lekcí náročná? A jak to zvládají samotní tanečníci? Tyto, ale i další otázky jsme položili Martinovi, trenérovi 331 Dance Studia Olomouc.

Martin: Nový lektor Street Dance v 331 Dance Studiu Olomouc

Martin Janečka je od roku 2020 novým lektorem 331 Dance Studia Olomouc. Vede taneční skupinu Lil´Heroes, která patří pod taneční kurzy pro děti ve věku 9 – 12 let zaměřené na pouliční tanec.

V lektorském týmu ale není nováčkem. Taneční aktivity pro děti pomáhal organizovat už dříve, v 331 Dance Studiu Olomouc působil totiž jako instruktor a byl také jedním z vedoucích na příměstském letním táboře 331 Dance Summer. Otázky v našem rozhovoru se proto týkaly i jeho zkušenostem s výukou dětí.

1) Když jsi dostal nabídku stát se lektorem 331 Dance Studia Olomouc, uvažoval jsi dlouho?

Samozřejmě jsem si lektorování musel dobře promyslet, je to velký závazek ne jen k dětem, ale i ke studiu. Ale jelikož s dětmi pracuji už od svých 16 let (tj. nějakých 5 let) a rád rozvíjím sebe i ostatní, mi rozhodování dlouho netrvalo.

Na první trénink jsem si připravil v první řadě hudbu a vazbu, kterou jsem děti učil a domluvil jsem se s instruktorkami (první lekci jsme měli spojenou ještě s Lil‘ Monstas), kdo si vezme rozcvičku, roztancování a bude mi asistovat. Mám rád, když tréninky mají svůj řád, takže jsem si připravil i podrobnou organizaci lekce.

2) Trénuješ mírně pokročilé tanečníky ve věku 9-12 let. Co je pro děti tohoto věku typické?

Nejtypičtější je, že každý mladý tanečník je jiný. Někdo se rád předvádí a někdo se zase naopak dokonce i stydí tancovat před ostatními. Stává se taky, že děti někdy potřebují větší motivaci k tancování a cvičení. Je tedy potřeba zaměřit se i na individuální přístup k dětem a neučit pouze tým jako celek (například se vždy domluvím s Kačkou, mou instruktorkou, aby si některé děti vzala pod dohled a případně se jim věnovala zvlášť – tyto děti si potom i často samy chodí pro rady).

Důležité je pro mě také mít dobrý vztah s dětmi, aby atmosféra byla velmi uvolněná, přátelská, a všichni se cítili dobře :-)

3) Máš nějakou vizi, co by děti během taneční sezóny mohly (měly) zvládnout?

Ve své skupině mám převážně děti, co už rok či dva tancují, mým cílem je tedy kromě cvičení vazeb a choreografie prohlubovat znalosti jednotlivých tanečních stylů. Snažím se, aby se děti neučily jen sledy kroků nazpaměť, ale aby samy znaly jednotlivé prvky stylů a každý pohyb si někam dokázaly zařadit. Moje vize tedy je naučit děti nejen tancovat choreografii, ale i se v ní orientovat a dokázat ji „rozpitvat“.

4) Jak vnímáš distanční formu tanečních lekcí?

Distanční forma mi absolutně nesedí. Mám rád bezprostřední zpětnou vazbu od dětí, což online lekce neumožňují. Také se nemohu dětem věnovat individuálně. Co se týče obsahu lekcí – tréninky jsem měl promyšlené až do Vánoc a tohoto harmonogramu se držím i v distanční formě, takže se děti určitě neučí méně. Nicméně mám pocit, že zájem dětí klesá, a tudíž stejně budeme muset naživo všechno znovu opakovat.

5) Bojíš se, že současný stav děti od tancování odradí?

Ano, bojím se toho. I minulý rok některé děti kvůli distanční formě přestaly tancovat. Hodně to ale závisí i na rodičích – u dětí je důležitá i motivace ze strany rodičů. Rozhodně se ale vyplatí tancování nevzdávat, protože i přes aktuální situaci je pořád možnost tanečně se rozvíjet. Máme online lekce, workout videa a dance tutoriály na YouTube kanálu 331 Dance Studiu Olomouc. Navíc je většina lektorů také stále k dispozici na sociálních sítích a jsme ochotní radit a pomáhat. :-)

6) Co čekáš od první lekce, kdy se s dětmi znovu uvidíš na tanečním sále?

Na tuto otázku už jsem částečně odpověděl. Myslím si, že s dětmi budu muset opakovat vše, co bylo obsaženo v online lekcích. Z videí vazby ne každý pochopí a navíc nebyl možný individuální přístup výuky atd. Ale třeba mě mí tanečníci příjemně překvapí a budou vše umět. Navíc minulý rok děti byly na prvním tréninku po lockdownu plné energie a nadšené do tance, takže snad se i ti, co tanci doma moc nedali, vše rychle doučí.

Co se týče fyzičky – děti často bývají až moc aktivní, takže se nebojím, že by vyšly z kondice. Problém podle mě bude spíše v nedostatku protahování, takže se na první lekci naučíme protahovací cvičení, které si děti budou doma procvičovat.

7) Už máš promyšlenou choreografii na taneční soutěže?

Ano, choreografii mám promyšlenou. Obsahem mých online lekcí byly vazby, se kterými bychom vystupovali na 331 Dance Show (kdyby probíhala) a na těchto vazbách bude postavená celá choreografie.

Doufám, že soutěžní sezóna proběhne alespoň ve formě bez diváků, protože soutěže jsou pro všechny tanečníky největší motivace – i ti, kteří tanec neberou moc vážně, se díky soutěžím stávají zodpovědnější. Situace sice moc optimisticky nevypadá, nicméně my budeme na soutěžní sezónu připravení. :-)

8) Jaké to vlastně je být lektor – muž, když přece jen většina lektorek je něžnějšího pohlaví?

Být mužským lektorem má svoje výhody i nevýhody. Jako výhodu beru to, že mužský lektor spíše přiláká mužské tanečníky a studio se tedy bude moct obohatit i o chlapce. Taky si myslím, že ač to zní stereotypně, často mužští lektoři mívají před dětmi větší autoritu. Samozřejmě to ale není pravidlem, mě osobně trénuje žena a autority má až až. :-)

Nevýhodou je například to, že se nemůžu věnovat ženským tanečním stylům (např. ladies Dancehall) a musím tedy spoléhat na svou instruktorku Kačku. Pro děti je ale určitě prospěšné mít v lektorském týmu mužské i ženské elementy.

Aktivity pro děti během lockdownu

Tanec je pro děti skvělá varianta pohybové aktivity a je škoda, že jsme ji během lockdownu museli provozovat pouze doma. Stejně jako v jiných odvětvích i pro taneční školy byla tato situace úplně nová. My v 331 Dance Studiu Olomouc jsme se s ní snažili vypořádat, jak nejlépe to šlo.

Nejen Martin, ale i bezmála dvacítka dalších lektorů a instruktorů vymýšlela pro děti nejrůznější alternativy tréninků na tanečním sále. Všechny taneční kurzy probíhaly online formou, k tomu jsme vymýšleli různé výzvy, soutěže i kvízy. Prostě aby se děti doma nenudily a co nejvíce tancovaly.

Je naprosto jasné, že i kdybychom se přetrhli, klasickou taneční lekci naživo mezi kamarády nic nenahradí. Věříme ale, že rok 2020 byl v tomto ohledu opravdu mimořádný a že se v budoucnu budeme potkávat už jen na tanečních sálech podle standardního rozvrhu.

Zaujal vás článek? Pošlete ho dál! Budeme rádi :-)

Zařazení článku

Tipy na podobné články